Spørsmål:
Hei jeg er nå tolv uker på vei. For to mnd siden begynte jeg å bli så redd. Redd for å miste det redd for at det hele tiden er noe galt med barnet. Tør nesten ikke glede meg over at jeg er gravid.
Har litt magesmerter av og til å redd for at det ikke er bra. Hva skal jeg gjøre jeg blir ikke kvitt angsren å det forstyrrer veldig i mitt arbeid. Jobber på sykehjem åogtåler mindre stress pga dette! Håper på svar.

Svar:
Svar: Det høres ikke ut som om du har det helt godt nå. Det er ikke uvanlig for kvinner som venter barn å føle seg annerledes en hva de gjorde tidligere. Mange kan bli overveldet av alle disse nye sterke følelsene. For alle tårene som bare kommer og for redsel og angst som de aldri ha kjent før.
Det kan være god hjelp å dele disse tankene med noen. Du vil bli overrasket over hvor mange som har hatt det slik som deg. Du kan evt. ta kontakt med jordmor/lege som du går til kontroll hos og fortelle hvordan du har det. Noen kvinner kan trenge litt ro rundt seg og får en midlertidig sykemelding, mens andre ønsker noen å samtale aktivt med. Det hender kvinner henvises videre til fagfolk som er spesialutdannet til å håndtere gravide med angst.
Lykke til videre! Håper du etter hvert vil kjenne gleden igjen. Hilsen Monica.