Spørsmål:
hei. jeg fikk unge for 3 måneder siden og det gjør veldig vondt under samleie. Mange ganger så gjør det så vondt at vi ikke kan fullføre.

Svar:
Du skriver ikke om hvor det gjør vondt eller hvordan smertene er,- men jeg vil prøve å svare litt generelt.
Det er ofte slik at kvinner ikke har samme behov for sex etter fødsel. Kroppen og hormonene er ikke innstilt på det. På en måte er kvinnekroppen biologisk mer innstilt på å føre frem barnet, mens mannens kropp er klar for ny innsats for å skaffe nye barn. Vi er på en måte litt i utakt.
Det viktigste hinder for at sex skal oppleves godt er ofte manglende lyst hos kvinnen.
3 mnd. etter fødsel er kvinner ofte fortsatt svært trøtte.
Når man ammer kan slimhinnen i skjeden oppleves tørr. Apoteket har en egen glidekrem som kan være til god hjelp. For kvinner som er plaget med sårhet kan en stikkpille eller salve med østrogen et par ganger i uken være til god hjelp.(Kan brukes til mensen kommer igjen)
Mitt råd til dere er: Snakk sammen. Finn ut om det er noe galt med arbeidsfordelingen. Fortell partneren din hva som er godt for deg nå. Kanskje trenger du lengre tid, eller ønsker mer omsorg og ømhet enn tidligere.
Det er fint at dere har kommet igang. Det er viktig for samlivet at dere har sex.
Ta evt. kontakt med jordmor/legen din om problemene vedvarer.
Lykke til!
Hilsen Monica.