Spørsmål:
Hei, eg har ett kjempeproblem... det er nå tre mnd siden jeg fødte, og da jeg fødte sydde de ett par sting på innsiden av kjeden og ett par på utsiden.. Problemet mitt er at jeg ikke klarer å ha sex lenger, det er så forferdeligt vondt når han skal trenge inn i meg, dette til tross for at vi bruker mye glidekrem. Dette er vanskelig for meg da jeg gjerne vil glede mannen min med dette, jeg orker ingen andre former for sex fordi jeg ikke klarer å bli opphisset på grunn av at jeg vet at jeg ikke kan ha normal sex allikevel.. Er dette normalt??? PLIS HJELP MEG!!!

Svar:
Det høres ut for meg som om DU og kroppen din ikke er helt klar for sex/samleie enda.
Det er ikke uvanlig om det tar sin tid etter en fødsel.
Det kan være en god tanke å glede partneren sin med sex, men da hjelper det å være på pluss siden selv både fysisk og psysisk.
Det høres ikke ut på det du beskriver som om problemet er av fysisk karakter, at det er blitt for trangt etter syingen. Om du er i tvil kan du bruke et speil og undersøke deg selv, evt. ta kontakt med jordmor og få en sjekk.
Det er imidlertid normalt at det kan oppleves ubehagelig å komme igang igjen. Kvinner forteller at det føles annerledes, til dels skuffende de første gangene fordi det ikke er "som før", man blir fort forstyrret "kommer ut av det" o.s.v.
Mitt råd er at du gir deg selv den tiden DU trenger og forteller partneren din om hvordan du har det. Det er et godt og viktig utgangspunkt å ville ha sex, som du vil - da er ikke veien så lang videre.
Det er like viktig med berøring, nærhet og kos nå. Kanskje kan dere bruke tiden til å finne nye måter å vise hverandre kjærlighet og omtanke på.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.