Spørsmål:
kjære jordmor jeg leser så mye om hvor fint det er med sex under svangerskapet og at sexlysten øker. jeg føler meg neste unormal, jeg har rett og slett ikke lyst på sex. i tillegg har det gjort vondt både både i kjønnsleppene og inne i skjeden når jeg har hatt sex i begge graviditetene mine. dette begynner ganske tidlig, at jeg blir så ømfindtlig på en måte. er det også normalt eller? skulle ønske det sto litt mer om problemer med sex o svangerskapet også i slike hefter og bøker en leser under graviditeten.

Svar:
Kjære Turid!
Takk for viktig innspill.
Det er helt riktig og aldeles ikke unormalt at sexlysten endres. At underlivet kan føles hovent og ømt og slimhinnen kan føles sår. Menn kan også reagere og fortelle om sviing og sårhet på penishodet. Som om kvinnens safter endres.
Det er viktig å bevare nærheten og intimiteten i parforholdet når man ikke ligger sammen.
Å ligge på armen og riktig nyte varmen og hverandre er deilig. Her er det bare å tenke nytt,- og ikke la èn sjanse til nærhet gå fra seg.
Ønsker man sex, men ikke oker samleie, er mulighetene også mange.
Det viktigste av alt er vel at man snakker sammen, forteller partneren hvordan man har det og respekterer hverandre.
Ikke la oss glemme at menn også mister lysten på sex i svangerskapet. Det er heller ikke unormalt.
Ta godt var på dere selv og hverandre!
Hilsen Monica.