Spørsmål:
hei!jeg er gravid i 6 md og lurer på om skjeden vil bli trang igjen etter fødselen?og om hvor lenge man må vente med hensyn til å ha sex igjen etterpå,hørt at det er 6 uker,stemmer det? hilsen meg

Svar:
Ja det blir som før, men livet forøvrig blir ikke som før. Skjeden er tøyelig, og blir trang igjen.
Det er opp til dere å bestemme når sexlivet skal gjenopptas etter fødsel. Det er nok noen kvinner som lengter etter sex når de forlater fødeavdelingen, men personlig tror jeg de er i mindretall. De fleste trenger nok uker, av og til mnd. før de føler seg klare.
Såret i livmorslimhinnen renser seg, det kan være litt ubehag knyttet evt. sting, men som oftest er det nok mere mangel på overskudd som er grunnen til at ukene går.
Ofte er partneren også litt sliten. Det er imidlertid svært viktig å ikke glemme å være kjærester selv om man er blitt foreldre. Det er heldigvis mange måter å vise hverandre kjærlighet på.
Lykke til som tre!
Hilsen Monica.