Spørsmål:
Hei! har vært innlagt angående blødninger,har det litt enda... Røyker ganske mye og har gjort det i hele svangerskapet,har no 3 mnd igjenn til termin. Gjett om eg har dårlig samvittighet.. Eg var kjempe lykkelig da eg fant ut at eg var gravid,men hadde bare vært i lag med barnefaren i nesten 2 mnd. Så finner eg en lapp,der eg ser han har vært på butikken og kjøpt kondomer.Ka i alle dager skulle han med de da eg er gravid..jo han skulle vel bruke de,men sa han hadde kjøpt de til en kompis noe som kom fram at ikkje var sant.Så det var første tillitsbrudd..siden har eg ikkje fått noe overbevisning på ka han mente med det. Kan det være kalde føtter for å bli far??Når dette er sagt så er han jo da 32 år og skulle vært litt mer moden,men oppfører seg som en drittunge..Han reiser mye i jobben og eg stoler ikkje på han i 2 sek..Ka kan eg gjøre med dette??Er ganske mye lei meg og utafor pga dette...Så har eg jo mista jobben på toppen av det hele og får ikkje fødselspenger.Min mor sier eg må bare la det seile forbi,men det er jo ik ho så skal tilbringe tiden med tosken.

Svar:
Jeg forstår at du har det vanskelig nå. Det er mye på en gang. Jeg vil foreslå for deg at dere setter av tid til en ordentlig samtale.
Det er ikke uvanlig at par kan komme litt ut av kurs i graviditene. Det er en stor psykisk belastning å gå med småblødninger. Ofte påvirker det direket sexlivet.
Når sexlivet endres kan også noe av intimiten og "limet" i forholdet bli påvirket.
Mange av dagens menn er redde og usikre på hvordan livet med barn blir. De kan være redde for å miste friheten sin og kan bli usikre på partnerens sårbarhet og avvisning.
Noen menn er faktisk usikre på om partneren virkelig er glad i dem, og opplever selv å bli sårbar.
Det er bare en måte å komme videre i en slik situasjon. Det er gjennom samtalen. Tro ikke at partneren din kan tenke seg hvordan du har det. Du må fortelle det!  Ikke som en bebreidelse, men på en god måte der du snakker om deg selv og for deg selv med det for øye at han kan forstå, og dere sammen skal komme videre med vekst og modning.
Det samme må han gjøre.
Klarer dere ikke dette selv, vil jeg råde deg til å søke hjelp. Jordmor kan være en fin samtalepartner.
Ønsker dere alt godt!
Hilsen Monica.