Spørsmål:
hei etter en fødsel har jeg vært veldig tørr i underlivet og det har ført til smerter. det er jo over ett år siden jeg fikk og derfor er det jo nødt til å være noe galt .. hva kan jeg gjøre? hilsen bekymret

Svar:
Svar: Om du fortsatt ammer kan det være en forklaring på ditt problem. Slimhinnen kan bli tynn og kjennes tør p.g.a. lave hormonverdier etter fødsel som kanskje vil holde seg lave helt frem til barnet er helt eller delvis avvent.
Manglende seksuell lyst kan også gi tørrhet i skjeden og vanskeliggjøre samleie. Kremen GLID kan være et godt hjelpemiddel i denne sammenhengen.
Noen kvinner som plages med sårhet i skjeden ha stor nytte av å bruke en stikkpille eller krem med østrogen et par ganger i uken til eggløsningen kommer tilbake. Stikkpillene og kremene er reseptfrie og fås på apoteket.
Håper du blir bedre! Hilsen Monica.