Spørsmål:
Hei. Jeg er en 31 år gammel kvinne som fødte mitt første barn i mars. I mai i år fikk jeg satt inn en spiral (førstegang jeg bruker dette), og nå merker jeg en del "bivirkninger" ved dette. Mensen har økt til kraftige og langvarig periode. Ikke så smertefulle, men jeg har så humørsvingninger at jeg nesten blir skremt selv! Er dette vanlig? Jeg kjenner meg selv nesten ikke igjen, men minner meg veldig om hvordan jeg/ kroppen reagerte ved bruk av p-pillen for mange år siden. Da måtte jeg kutte p-pillen ut. Spørsmålet er om jeg bør vente litt til før jeg oppsøker gynekologlegen min, eller er spiral ( i likhet til p-pillen) ikke et produkt som passer meg da? Jeg ønsker ikke å være så "kort i lunta", men kan ikke overstyre det dårlige humøret jeg støtt blir i!! Veldig lite hyggelig for mannen min og min 5 mnd gamle sønn, når mammaen "tåler så lite"! Kan dette snu med tiden? Hvis jeg velger å fjerne spiralen igjen, er jeg mer følsøm for å bli gravid igjen nå etter en fødsel, eller blir jeg som jeg var før graviditeten/ fødselen?

Svar:
Du skriver ikke hvilken type spiral du har fåttt satt inn; hormonspiral eller kobberspiral?
Det er helt uvanlig om hormonspiral gir langvarig og kraftige blødninger.Det er faktisk helt omvendt, mensen blir så sparsom at kvinner opplever den som borte.
Hormonspiralen inneholder også svært små menger hormoner. Det tilsvarere gestageninnholdet til ca. 4 p-piller pr. mnd.(og ingen østrogen)
Om 20 microgram geatagen pr. døgn kan gi så store humørsvigninger alene høres kanskje litt drøyt ut, men det er det bare du selv som kan avgjøre.
Kobberspiral påvirker ikke humrøret, men gir ofte langvarig og rikeligere blødninger, samtidig som den er mindre sikker.
Jeg vil råde deg til å se det litt an, evt. snakke med legen din om saken, og som du sier se om det kan endre seg. Kanskje skal du snakke med mannen din også, og se på hele den nye livssituasjonen dere er i. Av og til er det lettere å gi noe utenforstående skyld, og glemme at det hele kan være mer sammensatt enn som så.
Det kan også være at hormonell prevensjon ikke er noe for deg, - at selv små doser kan gi store negative utslag.
Jeg kan ikke tro at du er mer bruktbar nå enn før du ble gravid.
Hilsen Monica.
Hilsen Monica