Spørsmål:
Heisann. Jeg fikk ei jente for snart 7 mnd siden. Hun er helt perfekt, men desverre for meg, ble hun født med knyttneven ved hodet.... så jeg fikk en veldig stor rift. De på sykehuset sa at dette ikke var noe problem og at det ville gro fint... Jeg har fortsatt smerter i åpningen til sjeden i arret, og kan ikke ha samleie. Har vært hos gynekolog og hun mener jeg har noe som heter vulva vestibulitt... som skal behandles med en bedøvende salve... Føler ikke at dette hjelper. Noen tips??? Det føles som om at det er selve arret som skaper smerten, fordi det er stramt og stivt., men når jeg prøver å ha samleie, føles det som om noe er ´i veien´. Har vært til undersøkelse uten at gynekologen har funnet noe annet enn den trolige diagnosen...

Svar:
Arrvev kan gi ubehag /smerter i lang tid. Jeg vil råde deg til å massere arrvevet flere gange daglig for å øke blodsirkulasjoen på stedet. Akupunktur kan være svært effektivt. Det finnes noen få jordmødre som også er akupunktører. Søk på
www.nafo.no og finn godkjente akupunktører der du bor, evt. finn en kvinnelig akupunktør.
Det finnes heldigvis mange andre gode måter å ha det fint sammen seksuelt inntil samleie er mulig igjen.
Tenk postitivt og se fremover. Det blir bedre.
Hilsen Monica.