Spørsmål:
Hey. jeg er nå 12 uker 6 dager på vei. Førstegang gravid. Jeg leser så å si alt jeg kommer over for tiden om svangerskap og fødsel:)! Å da har jeg også lest om sex og samliv at det er normalt å misste lysten. Men det er ikke det som er hoved problemet mitt! Mitt er at jeg får vondt, å med vondt mener jeg STORE smerter slik at det ikke er til og holde ut, å må derfor slutte av "økten". Dette er ganske frustrerende og pinlig. Men er det farlig? hvorfor blir det vondt? Jeg har bare hørt at det er normalt å misste lysten,ikke at det skal være en vond opplevelse?!

Svar:
For at du skal få et svar som kan være til hjelp og nytte for deg vil jeg vil foreslå at du tar opp problemet med jordmor/fastlegen. Det er helt umulig å svare på eller forstå hva slags type smerter du har uten at du forklarer i detalj; hvordan er er, hvor de sitter hvor lenge de varer osv. Man kan f.eks ha smerter i slimhinnen eller i selve bekkenet, og det er to helt forskjellige ting.
Generelt kan jeg si prøv andre stillinger, ha sex uten samleie og let etter nye muligheter. Det hele kan være forbigående og kan endre seg.
Ikke lag dette til ditt problem, men se på det som et prosjekt dere er sammen om å finn ut av. Det kan også gi dere en mulighet til å fine andre gode former for nærhet og intimitet.
Lykke til!
Hilsen Monica.