Spørsmål:
Hei! Jeg er gravid i 11 uke. Jeg har ikke mistet lysten på sex selv om jeg er gravid, men er bekymret over hvorfor det kan være smertefullt å ha samleie. Noen ganger føles det som at det er noe i "veien" - noe hovent eller ømt, slik at det blir vondt. Bør jeg unngå sex pga dette? Ikke alle stillinger er like vonde, men jeg er bekymret på om det er farlig siden det er vondt.

Svar:
Svar: Du skriver ikke noe om dette plutselig har oppstått som en følge av graviditeten eller om det har plaget deg før, men det er ingen grunn til at svangerskapet skal være årsaken til dine plager. Jeg vil råde deg til å ta kontakt med lege/jordmor og ta opp problemet med dem. De kan undersøke deg, gjøre en vaginal undersøkelse og evt. ta en bakteriologisk test. Infeksjoner kan bl.a. gi smerter.
Lykke til videre. Håper du finner ut av dette.
Hilsen Monica.