Spørsmål:
Hei.. jeg vet ikke helt hvor jeg skal stille dette spørsmålet, men jeg prøver deg. Jeg vet at etter fødselen er det normalt med litt ubehagelig sex,at noen synes det er vondre enn andre. Jeg fikk en fantastisk datter for snart 5 mnd siden, det har ikke akkurat vært tid til så mye senge kos og kvelitetstid med mannen min. Vi har vel hatt sex ca 6-7 ganger +- siden hun ble født. Da tenke jeg sanleie, vi har kost på andre måte også. Men samleien er enda ømt, kjenne godt at jeg er sår. Kan det hver noe gale med meg siden det er snart 5 mnd siden jeg fødte? Samleien skal vel blir godt igjen?! Vi bruke god tid, og det er ikke alltid jeg får "varmet" meg opp heller før vi er i gang. Når vi har en skikkelig oppvarming med taing her og der, og litt glidemiddel oså fingring så går det fint, litt ømt, men MYE bedre. Er dette enda på grunn av jeg har født? Jeg går på ceraceztta og ikke fått mensen igjen etter fødselen, jeg full ammer oghar hatt sopp 2 ganger siden fødselen (noe som jeg bare har hatt en gang før jeg ble gravid) Håpe du kan gi meg en forklaring og råd... takk Hilsen en som savner god sex

Svar:
Det er ikke noe galt med deg. Det er et vanlig fenomen at kvinner opplever tørrhet eller såhet i tilknyting til samleie etter fødsel. 5 mnd. er ikke lang tid.
Du har et flott utgangspunkt som har har lyst på sex og savner god sex.
Det har likevel skjedd noe med livet ditt. Du er blitt mor!
For mange kvinner er dette så stort og overveldende at  sex livet med partneren har fått en "konkurent." Man er dessuten ofte svært trøtt, teller antall timer med søven og vet at man trenger kreftene til barnet.
Ta tiden til hjelp og ikke vent på de store seksuelle opplevelsene akkurat nå. Klarer du å la tingene være som de er uten å vurdere eller sammenligne vil det bli lettere for deg å gå videre. Du vil ikke for alltid være nybakt mor, men dere vil kanskje heller ikke noen gang igjen bli bare dere to, helt uforstyrret...............
Lykke til videre sammen på en ny og spennende vei!
Hilsen Monica.