Spørsmål:
Jeg har problemer med å få orgasme, ikke vær gang. Men er det så at en kvinne virkelig må ha orgasme for å kunne bli gravid? Vi har sex ganske ofte, opptil flere ganger pr uke, og noen ganger to til tre ganger pr kveld/dag. Enkelte ganger føler jeg at jeg må hjelpe meg selv til å få orgasme etter et samleie, og det er ikke alltid særlig moro. Jeg er nå 42 år og ønsker virkelig å bli gravid, er det ennå sjanser for meg?? Ville sette umåtelig stor pris på svar fra deg for jeg føler at jeg ikke har noen andre å prate med akkurat dette om. På forhånd tusen takk.

Svar:
Orgasme er ingen forutsetning for å bli gravid. Tenk bare på hvordan voldtekt brukes i krigføring og alle kvinner som må bære frem fiendens barn.
Men, siden du skriver til meg og ikke har andre å prate med, tillater jeg meg å spørre deg hvorfor dere har sex så ofte hvis du ikke er tilfreds med det? Stress forbundet med samleie er nok ikke det beste for å lykkes med å bli gravid.
Kvinner på din alder har absolutt sjanser for å bli gravid, men siden du ønsker det så veldig vil jeg råde deg til å ta kontakt med legen din og bli henvist til en gynekolog/evt. en gynekologisk avdeling på sykehus til en utredning, evt. få hjelp.
Tiden og den biologiske klokken som tikker er viktig for deg/dere nå.
Lykke til! Håper dere lykkes.
Hilsen Monica.