Spørsmål:
hei har hatt mye småbl hele sv skapet og er nå i uke 21..har derfor ikke tatt sjansen på sex m min mann, siden jeg også vet at morkaka ligger dypt.. er det trygt m orgasme og sammemtrekn i livmoren som medfølger???? lurer veldig????

Svar:
Jeg forstå godt din bekymring. Det er psykisk belastende med småblødninger som man aldri vet når kommer neste gang. Usikkerheten som skapes rundt hva som utløser blødninger kan også slitsomt i lengden.
Med hensyn til ditt spørsmål vil jeg råde deg til å prøve deg frem. Det er riktig at orgasme medfører muskelsammentrekninger i livmoren. Men livmorene trekker seg også sammen selv helt uavhengig av din vilje. Dette skjer gjennom hele svangerskapet.
Jeg vil således ikke tro at orgasme vil medføre blødning.
Om du skal til UL undersøkelse igjen kan du evt. ta det opp der. De vet hvordan morkaken ligger og kan evt. gi råd med tanke på å gjennoppta samleie.
Det er viktig at dere som par tar godt vare på hverandre med kos, klem og annen nærhet. Det kan jo være en fin mulighet til å tenke nytt i forhold til seksualitet som er så mye mer en samleie.
Lykke til!
Hilsen Monica.