Spørsmål:
hei monica jeg er gravid uke 11, og omstendighetene er supre. vi gleder oss veldig til nr to kommer, og har allerede begynnt å forberede nr 1 godt, og skrevet lister for hva vi trenger osv. men vi har ett problem, og det er at jeg ikke har noe sex lyst. jeg orker ike tanken på sex, orker ikke engang at han ser på meg m "sex i blikket". jeg har gjennomført samleie selv om jeg ikke har hatt noe lyst, og midt i akten synes jeg det er ok. men før og i begynnelsen av samleiet kvier jeg meg og håper det snart er over. er dette normalt? vi har til vanlig ett godt sexliv. hva kan jeg gjøre for å få tilbake lysten? han tror jo det er noe galt med ham... vil så gjerne at det skal være fint på den kanten også... håper du kan hjelpe oss. linda

Svar:
Det er ikke unormalt å miste lysten verken for deg eller partneren. Jeg vil foreslå at dere sammen går til en jordmorsamtale og tar opp saken. Det kan være veldig nyttig å snakke med en tredje person, en som har både kunnskp og erfaring, der dere sammen kan ta opp det som kan være vanskeligere å snakke med partneren om alene.
Det er imidlertidg også vært viktig nå at dere snakkker sammen og at du forklarer hvordan du har det. Partneren din er en mann, han er ikke gravid og kan ikke forstå hvordan en nygravid kvinne har det på annen mpte en gjennom dine ord.
Dette kan også gi dere en god anledning til kos og kjærlighet, til å styrke samhørighets følelsen og intimiteten på en annen måte en gjennom samleie. Noe begge vil ha bårde glede og nytte av.
Lysten forsvinner ikke for alltid, den kommer naturlig igjen når den ikke utsettes for press eller forventing om tid.
Lykke til begge to på denne spennende reisen!
Hilsen Monica.