Spørsmål:
Hei! Har en nydelig gutt på 10 uker. Fikk en vaginal rift som hadde grodd fint til 6 ukerskontrollen. Etter fødselen har vi prøvd med samleie et par ganger. Alt kjennes greit ut på forhånd og helt til penisen er halvt inn. Der blir det stopp, akkurat som om det er en kant det stopper i. Det er fryktelig ont å passere kanten selv om det er fuktig og jeg er helt avslappet Kan det ha skjedd noe under fødselen som gjør at noe ikke er der det skal være? Gutten ble stående fast en god stund (ca 1 time) nede i bekkenet før han fikk hjelp til å komme seg ut (en jordmor som la seg på magen for n'te gang). Har ikke lyst til å gå til legen for å spørre om dette da vi bor i en liten bygd der alle kjenner alle... På forhånd takk!

Svar:
Hvis jeg oppfatter det riktig kan det være litt av fremre skjede vegg som kjennes ut som en "kant". Det er verken farlig eller noe galt med underlivet ditt.
Du kan kjenne på deg selv, evt. ta et speil og titt når du f.eks sitter på huk.
Når dere har sex kan du evt. forsøke å dytte den litt opp, evt. forandre leie.
Bekkenbunns øvelser vil hjelpe deg. Det vil tiden også gjøre.
Om det skulle vedvare kan du be om en kontoll hos jordmor/ legen din.
Hilsen Monica.