Spørsmål:
Hei. Lurer på når jeg har eggløsning,har hatt 2 mensperioder på 1 mnd.Gikk på p-piller men sluttet pga det.den første mens var 1 juni til 4 juni og den andre var fra 14 til 18 juni. Har hatt regelmessig mens siden jeg fikk den første gang. har hatt en abort for 3 år siden og ble gravid for 9 mnd siden,men den døde i magen fordi morkaka var for stor og den ikke fikk bevegd seg. Var på sykehuset i februar i år der de satt igang fødselen,da var jeg 5 mnd på vei. Fikk igjen mensen ganske fort og den har vært regelmessig siden, bortsett fra den siste mnd. har hatt eggløsningssmerter den siste uken, og menssmerter uten mens. etter jeg sluttet på p-pillene har jeg og samboeren min hatt ubeskyttet samleie noen ganger. pleier og ha en syklus på 28 dager, når har jeg eggløsning da? Er det mulig og ha flere eggløsninger pr mnd?

Svar:
Svar: Kjære deg. Så trist å høre om dine opplevelser. Kvinnelivet er av og til ganske så brutalt, men inneholder heldigvis også nye muligheter for de fleste av oss. Jeg håper det blir din tur nå.
Det er ikke lett å si noe om eggløsningstidspunkt, for det kan variere fra kvinne til kvinne og fra syklus til syklus, men stort sett er det midt mellom to menstruasjoner. Et godt råd kan kanskje være å kjøpe en test på apoteket. Ved hjelp av urinprøver finner du nøyaktig eggløsningstidspunkt.
Det er nok helt uvanlig å ha eggløsning x 2 i en og samme syklus, men ingenting forundrer og fascinerer meg mer enn hvor levende kvinnekroppen er. Enkelte ganger ser det meste ut til å være mulig. Selv om det ikke er helt vanlig vet vi at samleie også kan fremkalle eggløsning. Ønsker det alt godt og lykke til med prosjektet!
Hilsen Monica.