Spørsmål:
jeg er nå i 9.uke av mitt andre svangersakap. vil kvalmen forverre seg for hver uke som går eller vil den avta? den har forverret seg frem til nå. også lurer jeg på om det er normalt å bli kvalm og få brekkninger etter å ha hatt sex og at mannen har kommet?

Svar:
Det er svært individuelt hvordan svangerskapskvalme oppleves. Det er således ikke mulig å vite hvordan akkurat du vil få det med din kvalme.
Min erfraing er at kvinner som kan ta hensyn til hvordan de har det, kan roe seg ned og hvile, være ute i frisk luft, sove nok, spise før sulten kommer o.s.v. får det bedre.
Akupunktur beh. er også noe som kan gi bedre dager.
Kvalme og brekninger i forbindelse med sex kan ha sammenheng med at du er for sliten rett og slett. Noen kan også reagere på lukt og bevegelse.
Ta godt vare på deg selv og tenk positivt. Plutselig vil du oppdage å være uten kvalme en hel dag, så neste dag før den forsvinner helt.
Hilsen Monica.