Spørsmål:
Hei, jeg er gravid nå i 14 uke og lurer på om jeg kanskje kan ha fått kjønnsvorter. Det klør/svir ganske mye til tider rundt skjedeåpningen, og jeg kan også se og så vidt kjenne mange små nupper rundt skjedeåpningen. Jeg føler også litt kløe innforbi skjedeåpningen, og blør av og til etter samleie o.l. Kan dette være kjønnsvorter eller? Hvordan kan jeg fjerne dette? Det er nemlig svært plagsomt. Og, er en nødt til å ha blitt smittet seksuelt, eller finnes det andre måter å bli smittet på? Eller kan det bare oppstå?..

Svar:
Det kan absolutt være kjønnsvorter/kondylomer, Human Papillom Virus(HPV) du beskriver. De kan forsvinne helt av seg selv, kan behandles med pensling eller fjernes hos gynekolog ved frysing, laser, eller skjæres bort. Dette gjøres etter avsluttet svangerskap.
De kan være vanskelig å behandle, og det er ingen garanti for at vortene vil dukke opp igjen.
Kjønnsvorter kan være veldig smittsomme. De kan smittes gjennom seksuel kontakt, men kan kanskje også smittes hvis man bruker samme håndkle som en som har kjønnsvorter.
Jeg har erfaring fra kvinner som har måttet bruke lokalt bedøvende salve i svangerskapet for å få sove. Det kan være en mulighet. Snakk evt. med legen din om dette.
Hilsen Monica.