Spørsmål:
Hei. har nå et barn på 6 mnd og har ikke fått lysten på sex igjen. Når kommer den tilbake og eller hva kan jeg gjøre for lystens skyld?

Svar:
Det er ikke uvanlig at lysten på sex oppleves som fraværende etter at man har født barn. Dette kan det være flere grunner til, både biologisk og fysiologisk.
Å vente på lysten kan være bortkastet tid. Å bestemme seg for å komme igang igjen er oftest beste medisin. Det er nemlig slik dess minder sex man har dess lettere er det å avstå fra å ha det. Sex derimot stimulerer oss til å fortsette å ha det.
Om du heller ikke har så store forventinger til de helt store opplevelsene nå, kan det også være med på å stimulere deg til å gå videre.
Mange opplever det svært annerledes etter at barnet kom fordi de så fort blir forstyrret eller "kommer ut av det". Snakk med partneren din om hvordan dere best skal komme videre nå, og ta ansvar selv for å legge godviljen til.
Sex er så mye annet enn opphisselse og brusende orgasmer. Det er en fanstsisk god måte å kommunisere ømhet og varme på, gode ord og omsorg, beørøing og massasje, hudkontakt, gode armer å ligge , o.s.v, o.s.v.
Tenk nytt.
Ikke sjekk etter hele tiden om du har lyst, men la tingene være helt som de er. Det holder! Og ta godt vare på hverandre!
Lykke til med en deilig sommer!
Hilsen Monica.
Les mer om sexlivet etter fødsel og familieforøkelse her: