Spørsmål:
Hei! Jeg har desverre fått plager etter tungt svangerskap med veldig stor livmor. Har også hatt plager med hemorrider. Jeg prøver å ta bekkenbunnsøvelser men synes ikke det hjelper noe særlig. Hvor kan jeg få mere hjelp ? Dette er et stort problem. Mvh grynet

Svar:
Svar: Dette er dessverre ikke et helt uvanlig kvinneproblem. Om det kan være en trøst er det faktisk et problem for noen kvinner som ikke har født også.
Mitt beste råd er at du oppsøker fastlegen din og ber om en henvisning videre. Jeg vet at det er svært dyktige fysioterapeuter i Norge som har videreutdannet seg innen fagfeltet. Her kan man få en ordentlig sjekk av bekkenbunnens styrke og få øvelser og treningsprogram som skreddersys ditt behov. Om dette ikke er kjent for fastlegen din, kan han henvise deg til nærmeste fysioterapeut.
Av og til hender det nok dessverre at trening ikke fører frem og en operasjon må til. Dette kan også legen din fortelle deg mer om.
Lykke til og stå på videre. Dette er viktig.
Hilsen Monica.