Spørsmål:
hei jeg er en gutt på 19 som er sammen med ei jente som er noen år eldre. vi sliter med et problem, som gjør at jeg føler meg lite attraktiv, og at jeg ikke strekker til. problemet er at jenta mi har trolig fått Vestibulitt etter det jeg har lest. vi har ikke hatt sex på 5 mnd. nå, å holder på å går på veggen. hun sliter konstant med bakterielle vaginoser og sopp innfeksjoner samt utallige urinveis innfeksjoner. dette tar veldig på syken og jeg vet snart ikke hva jeg gjør lenger. jeg vil ikke høres kynisk og at jeg ikke forstår hva hun går gjennom. tvert imot. jeg elsker jenta mi og jeg vil ikke lenger ha sex med henne for at jeg ikke vil gjøre henne vondt. men jeg savner den nærheten som vi hadde når vi hadde sex. hun er livredd for at jeg skal være utro og er på gråten når vi snakker om sex. hun ser jeg blir rastløs og amper. og dette holder på å ødelegge forholdet vårt. sist gang vi hadde sex førte det til at hun ble gravid og vi bestemte oss for å beholde barnet. noe jeg er veldig glad for. problemet nå er at situasjonen er enda mer forverret, for at ting strekker seg der nede. hun fikk nylig en ny sopp innfeksjon og hun skrek hver gang hu satte inn cannesten pillen. jeg som kjæreste syns dette er grusomt å se på. vær så snill, kom med en løsning på problemet vårt. jeg vet ikke hvor mye mer vi greier dette.

Svar:
Jeg forstår at dette er vanskelig for dere begge to.
Det er trist når nærheten i forholdet blir borte. Det finnes heldigvis flere gode måter enn samleie for å oppleve nærhet og intimitet på.
Først må dere snakke sammen og prøve å få til det på en god og åpen måte, - være nysgjering på hverandre og prøve å tenke nytt.
Vær kreative og tålmodige.
Det er trist at partneern din er så plaget med sitt underliv. Å være så plaget er nok ikke veldig vanlig. Jeg vil derfor råde dere til å ta dette opp med jordmor/fastlege evt. få en time hos gynekolog. Dere burde gå sammen for å få råd og veiledning. Det er fint at du støtter kjæresten din, men dette angår dere begge.
Lykke til ! Håper dere finner ut av det på en god måte og får hjelp.
Hilsen Monica.