Spørsmål:
hei.. jeg har noe spørsmål som jeg er litt usikker på...
jeg er i uke 30 og er samboer med barnefaren..
problemet er det at jeg tenner ikke på ham lengre.. jeg har rett og slett ikke lyst å ha sex i d hele tatt.. mens han stakkars vet ikke sin arme råd, for han har jo mer lyst på meg nå enn noen sinne...
jeg vil jo gjerne ha tilbake lysten, men vet ikke hvordan jeg skal få det til... jeg blir ikke oppghisset...
er det noe jeg kan ta for å påvirke det?
håper inderlig på respons!

Svar:
Svar: Kjære deg! Jeg forstår godt at du reagerer og kanskje synes dette er trist, men jeg kan trøste deg med at du er ikke alene om opplevelsen. Av og til er det også menn som ikke vil ha sex, enten fordi de har det som deg, eller fordi det ikke føles riktig for dem. Mange gravide kan fortelle om manglende sexlyst, men et stort behov for nærhet. De ønsker heller å ligge på armen , blir holdt rundt, kjælt med, få massasje o.s.v. enn å ha samleie. Seksualitet er dessuten mye mer enn samleie. Jeg vil tro at om du fratar deg selv forventninger om å få lyst, og unner deg alt annet godt sammen med partneren din vil du kanskje bli overrasket. Manglende sexlyst kan også handle om mangel på overskudd. Mange par har hatt god uttelling ved å gjennomgå arbeidsfordelingen.
Med hensyn til ”Viagra”-lignende piller for kvinner, viser det seg at det er svært vanskelig å behandle kvinner med tabletter fordi sexlysten sitter i hodet. Jeg tillater meg et HURRA for kvinnene som ikke er maskiner som bare kan fores med piller!
Lykke til med masse god nærhet og varme! Hilsen Monica.