Spørsmål:
hei Jeg fødte for 2.5 uker siden.Jeg føler at underlivet mitt er blitt 'fremmed' for meg... Er normalt opptatt av sex og vi hadde et godt sexliv helt frem til fødsel,har ikke problemer med selvtilitt eller at mannen min ikke vil ha meg. Vi har hatt kosestunder nå flere ganger og jeg blir tent av å tilfredsstille han. Men jeg klarer ikke hverken å røre ved meg selv eller se på meg selv,altså nedentil. Fødselen var lang og jeg måtte sy noen få sting. Har snakka mye med andre om fødselen og håper å bearbeide den slik. Er det normalt å føle slik? Har lyst til å komme igang igjen men er samtidig redd for at det skal gjøre vondt..OG engstelig for å bli gravid igjen.. har du noen gode råd?

Svar:
Ta det helt med ro, du er ikke på noen måte unormal.
IKKE glem at det kun er 2,5 uker siden du fødte et barn! Selvfølgelig er du redd for at det skal gjøre vondt, - og redd for å bli gravid igjen. Et dårlig utgangspunkt for sex.
Et svangerskap gjør noe med oss.
Vi er underveis i livet på en helt spesiell måte der den store endestasjonen både er fasinerende og skremmmede. Barnet skla fødes.
En fødsel gjør enda mer med oss. Den er både fysisk og psykisk helt unik og magisk i alle sine ytterpunkt. Fra den store fortvilelse og smerte til den forløsende glede som er så stor og overveldende at vi nesten ikke er oss selv på lang tid etterpå ( både fysisk og psykisk)
Med lang tid mener jeg L....A.....N.....G..................
Jeg har selv født barn og fulgt kvinner gjennom to generasjoner som jordmor. For 20 år tilbake var det nok få kvinner som var klare for sex/samleie rett etter fødsel. "6 uker før og 6 uker etter" gjaldt for de fleste. Dette gav parene en mulighet til å tenke nytt og til å være sammen på andre måter.
Nærhet og intimitet, ro og varme uten krav til å prestere og måtte sjekke ut om hva som fungerte eller ikke og hvordan det fungerte, var et godt utgangspunt for å komme videre.
Jeg tror det du opplever kan være at kroppen din ikke er klar enda. Kroppen og hormonene er rett og slett ikke innstilt på det. Hensikten med samleie er jo fra naturens side befrukting. Det er er det ikke behov for eller ønske om nå.
Gi deg selv den tiden du trenger. Du behøver da ikke se deg selv i speil eller ta på deg selv nå. Vent til du er klar for det.
Jeg vil også oppfordre deg til å finne ut hva du ønsker deg nå, hva du har behov for og trenger, ikke hva partneren din ønsker av deg eller hva du ønsker å gi han.
Mange kvinner tilpasser seg partnerens behov litt før de selv egentlig er rede. De ønsker seg varmen, ømheten og intimiteten, og vet at hos mannen er dette ofte koblet tettere sammen med sex enn hos kvinner.
Dessuten sitter kvinners tenning mange ganger like mye i hodet som i kroppen.
Du er akkurat blitt mor. Du har opplevet det største noen kan oppleve, slik jeg ser det.
Ikke la denne flotte tiden ødelegges av at du skal gå rundt å oppleve deg unormal . Dette er tiden for å glede seg, være stolt og glad og kjenne seg stor og betydningsfull. NYT det. Dessuten er dette også en krevende tid der du også trenger ro, hvile og motta kjærlighet fra partner og annen familie for selv å kunne gi det videre til barnet ditt.
Ønsker deg en flott barseltid med romslig plass til egne behov.
Hilsen Monica.