Spørsmål:
Hei, jeg har et spørsmål ang disse beryktede hormonene... samboeren min klager over at han ikke kjenner meg igjen, og at jeg blir irritert for ingenting. Mens når vi er med andre, så er jeg blid og fornøyd hele tiden. Jeg veit at jeg til tider er fryktelig irritabel, og at jeg kan frese til uten større grunn, jeg har hatt et tungt svangerskap, etter 2.5 års prøving ble jeg endelig gravid, men har fått erfare både kvalme, tretthet og bekkenløsning. Jeg er 100 % sykemeldt, og har vert det siden påske, har temin 30 sept. jeg har prøvd å forklare at jeg ikke er sur, men at jeg har mye vondt og at dette resulterer i at jeg blir litt grinete, jeg har og unnskyldt meg pga at jeg er hormonell og sier at jeg ikke har helt kontroll. Alikavel henger han seg opp i hvor ille jeg er, og at jeg må kunne be om unnskyldning og innse hvor ille jeg oppfører meg til tider. Jeg blir så frustrert og går rundt med dårlig samvittighet hele tiden, han kaller meg heksa ovenfor kammeratene sine, og benytter hver anledning til å si at det er så ille å ha en gravid dame i hus. Nå griner jeg for ingenting og begynner å syns at situasjonen er rimelig håpløs! Kan jeg virkelig være så ille uten å merke det selv,trenger jeg psykolog hjelp?? Jeg vil at han skal syns at jeg er normal...jeg vil være normal... hva skal jeg gjøre??

Svar:
Jeg vil foreslå for deg/dere at samboeren din blir med deg på svangerskapskontrollene.  Du kan i forkant ta det opp med jordmor/fastlegen slik at hun/han er informert om problematikken.Her kan dere i fellesskap og hver for dere snakke om hvordan dere har det nå, få informasjon og kunnskap om denne spesielle livsfasen. Kanskje få høre litt generellt om hvordan andre par har det. Hva som er normalt, hva som kan forventes. Utfordringer o.s.v.
Min erfaringer er at det meste som blir vanskelig mellom par handler om forventninger. Hvilke forventninger hadde han til deg og du til han kan være et godt utgangspunkt for dere å ta fatt på selv også for å prøve å snu den negative sirkelen dere høres ut til å være i.
Blir det ikke bedring er psykolog et godt alternativ, men da som par behandling.
Lykke til!
Hilsen Monica.