Spørsmål:
hei. Jeg lurer vel egentlig ikke så my som jeg blir skremt av meg sjølHar fem flotte unger, mannen min og jeg er enige om at vi stopper nå, og han vetner på å få time for sterielisering. Det er bare det at brevet aldri kommer, og jeg har aldeles IKKE lyst til å bli gravid igjen. vi er veldig avholdende, så hvis det blir noe av trur jeg at jeg får skrekken i meg. Jeg har mange ting som stresser meg mentalt og emosjonelt akkurat nå, så hvis du har noen gode råd for kommuniksjonskanal, hvem jeg kan bruke som terapeut, og hv ajeg bør si til mannen min, blir jeg lettere.....

Svar:
Ikke sitt hjemme og vent på brev lenger. Ring til sykehuset i morgen og sjekk selv hva som skjer! Er mannen din registrert? Hvor lang ventetid er det sankk om fra nå av?
Ventetid på sterilisering kan være LANG.
Det finnes også andre muligheter. Privatsykehus der dere selv betaler.
Forstår at du ikke vil ha flere barn nå.
Begge har ansvar for sikker prevensjon inntil din mann er klar etter stertiliseringen.
Om du har behov for noen å snakke med kan du ta det opp med fastlegen/helsesøster/jordmor. Det finnes også en psykiatritjeneste i kommunen som kan være et godt alternativ.
Du bestemmer selv over din kropp og ditt liv. Du behøver ikke tillatelse fra din mann for å gjennomføre det som er viktig for deg.
Det er også slik at har mor det bra gir det positive ringvirkninger til hele familien.
Ønsker deg alt godt. Ta godt vare på deg selv.
Hilsen Monica.