Spørsmål:
hei. er nå 12 uker påvei, og har det heilt topp. kjenne ingenting..har hørt så mye om kvalme og slikt men edet er minimalt. Eineste eg lurer på er når mannen min og eg har sex og eg får orgasme, så er det så vondt for meg itte på, må ligge heilt i ro og ta pusteøvelser..forrferdeligt, var livredd for eg sko miste barnet, eg har spørt legen min, og han seier det er sammentrekniger som gjør det. Men nå ungår eg heilr sexen, for det er så fryktrilig vondt..har du noe du kan seie om dette?? Håper på svar

Svar:
Det er dessverre ikke lett å gi deg et svar ut fra så få opplysninger. I forhold til smerte er det aktuelt å spørre: hva slags smerte, hvor lenge varer den, hvor sitter den o.s.v.. Vi trenger alltid en detaljert beskrivelse av smerter.
Men, orgasme er sammentrekninger i livmoren. Disse sammentrekningene kan vare utover selv orgasmen, og er vel det første vi tenker på.
Har du mens smerter og (disse er forårsaket av sammentrekninger), vil jeg tro at du gjennkjenner type smerte?
Man kan også få smerter i skjeden`s slimhinne. En type sårhet, evt. sviende, brennende smerte.
Jeg vil foreslå for deg at du tar dette opp med legen din evt. jordmor en gang til. Kanskje kan det være på sin plass med en vaginal us. evt. en henvisning til gynekolog/sexolog.
Har f.eks. utfolden endret seg?
Et alternativ er sex uten samleie deg du får orgasme, for å se om smertene er knyttet til selve samleie eller til orgasmen.
Det er trist å gi opp sexen når alt ellers er så bra.
Håper du finner ut av det.
Hilsen Monica.