Spørsmål:
Hei Monica.Håper du kan hjelpe meg med et litt "flaut"problem. Jeg er i 12 uke og har innimellom litt brunlig utflod.Ved ultralyd kunne det påvises forliggende morkake.Barnet hadde det bra.Jeg fikk beskjed om å avstå fra sex.Fikk meg ikke til å spørre om detaljer ,men er usikker på årsaken til dette.Kan det f.eks gå greit dersom man er veldig forsiktig dvs bare litt inntrenging uten sædavgang.Bør jeg også avstå fra å få orgasme? Vil legge til at jeg for 4 år siden ble konisert, men lengden på livmorhalsen ser normal ut på nåværende tidspunkt. Veldig takknemlig for svar.

Svar:
Svar: Jeg vil tro at rådet er gitt for å være på den sikre siden. Personlig har jeg ingen erfaring med å vurdere forliggende morkake i uke 12 i forhold til sex. De fleste kvinner vet ikke hvor morkaken befinner seg så tidlig i svangerskapet, og har nok sex til tross for brulig utflod.
Ved rutine UL i uke 17-20, hender det man finner dyptliggende/ forliggende morkake.De kvinnene kalles alltid tilbake til en ny kontroll i uke 32.Det er ingen rutine på å råde kvinner til å avstå fra samleie i denne perioden. Svært ofte viser det seg at morkaken har trukket seg oppover sammen med livmoren og løst hele problemet.
Jeg foreslår at du tar kontakt med vedkommende som undersøkte deg, og ber om en grundigere forklaring. Det hender nok av og til at råd blitt gitt litt på ”synsing” og ikke på faglig dokumentert grunn.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.