Spørsmål:
Hei!! Har nett sluttet på p-piller etter å brukt det i 5 år. Når jeg nå hadde sex med min samboer fikk jeg en liten blødning etterpå. Det har aldri hendt før.
Leser endel på nettet om det å være gravid, da en venninne av meg venter barn om noen mnd. Nå i dag leste jeg: "Det har versert teorier om at samleie kunne gi økt risiko for infeksjon, blødning eller for tidlig fødsel, men dette stemmer heldigvis ikke. Av og til vil det kunne skje at det kommer litt spor av blod etter samleie. Dette er sjelden noe å bekymre seg over. Livmoren er svært blodrik nå, og de små karene som finnes i livmorhalsen, kan lett briste".
Da jeg leste dette, fikk jeg litt "frysning". Er slike blødninger vanlig hvis man ikke er gravid eller skal jeg ta dette som et tegn på at jeg kan være gravid? Dette høres kanskje dumt ut, men...... på forhånd tusen takk!!

Svar:
Svar: Hei Anja!
Jeg tror ikke du skal ta det som et tegn på at du
er gravid, selv om du selvfølgelig kan være det etter p-pille stopp. Det hender
nok fra tid til annen at kvinner opplever spor av blod etter samleie uten at de
venter barn. Årsakene kan være flere:
For eksempel kan det blø litt ved
eggløsning. Når det befruktede egget graver seg ned i livmorslimhinnen kan det
også blø litt. Hvis dette oppstår samtidig som du har sex, kan det for eksempel
være hele forklaringen.
Ved en evt. underlivsinfeksjon kan slimhinnen
være lettblødende, og et samleie kan resultere i en liten blødning. Av og til
finner man ikke hva årsaken til blødningen kan være.
Hvis dette fortsetter
kan det være lurt å ta kontakt med legen din for en evt. underlivsundersøkelse.
Så hyggelig at du leser om graviditet og følger med venninnen din.
Hilsen
Monica