Spørsmål:
Hei Monica! Det gjør veldig vondt inne i skjeden når jeg og kjæresten har samleie. Føles nesten ut som en kniv som skjærer! Jeg blir heller ikke våt (noe jeg vanligvis pleier å bli)så bruker glidemiddel men d hjelper ikke. Klitoris kan også være veldig følsom sånn at d føles ubehagelig hvis man bare er borti. Smertene sitter i en liten stund etter men går relativt fort over. Er d vanlig at man får sånne reaksjoner ved graviditet eller kan d være noe annet?? Jeg er nå i uke 19. Er ikke lenge siden jeg va hos gynekolog og da så alt fint ut, men jeg hadde ikke disse plagene da.

Svar:
Det meste som skjer i svangerskapet er normalt. Kroppen er svært levende. Den forteller oss mye om vi lytter og tar signaler på alvor.
Når du nå ikke blir våt kan det være flere årsaker til det. Kanskje har du ikke lyst på sex på samme måte som før eller trenger lengre tid på å bli klar nå?
Svangerskap er også en tid for ømhet og nærhet, for småprat, latter og glede.
Å få massasje på en sliten rygg og føtter etter endt arbedisdag eller komme hjem til ferdig middag kan også være gode veier å gå.
Hilsen Monica.