Spørsmål:
Hei! Er førstegangsfødende og har hørt man kan få mindre sexlyst. Jeg sliter derimot ikke med lysten, men sliter med at jeg mister lysten fordi jeg får så sinnsykt vondt i områdene rundt indre kjønnslepper og klitoris etter at jeg og partneren min har hatt sex. Hva kan dette være? Smerten er veldig inntens, og kjennes ut som salt i et sår. Dessuten gjør det kjempe vondt å tisse de første gangene etter samleie. Det eneste som hjelper litt, er å dusje kaldt vann direkte i skrittet. Vær så snill å svar, et problem jeg sliter veldig med!

Svar:
Det er litt vanskelig for meg å tolke om du har født eller ikke, men om du har født og ammer kan slimhinnen i skjeden ble tynnere og noen ganger også tørrere. Dette kan føre til at sex oppleves mindre behagelig og av og til så ubehagelig at det blir smerter under og etter samleie.
Om du ikke har født men venter ditt første barn hender det også at slimhinnen kan bli sår av rikelig utflod og eller ubalanse i den naturlige bakterieflora.
Jeg vil råde deg til å ta det opp med jordmor/fastlegen. De kan evt. undersøke deg. Ta evt. et speil og titt selv for å se hvordan slimhinnen ser ut.
Noen kvinner har glede av å bruke melkesyre vagitorier eller drikke Biola som etablerer gunstig bakteriflora i tarmen.
Hilsen Monica.