Spørsmål:
Hei. Vi har et barn på 20 mnd og ønsker oss et til nå. Fikk tilbake mensen først på desember og har hatt den regelmessig siden. Etter at barnet ble født har jeg små blødd fram til desember. Vi har ikke brukt noe prevensjon. Ble gravid ved første forsøk med barnet på 20 mnd. Lurer på om man har eggløsning hver gang man har mens? Og om det er store sjanser for at man blir gravid fort når man ble det sist? Venter like spent hver gang på at vi skal få to blå strekker! Lurer også på om det kan komme litt slim når man har eggløsning? For hver 14 dag etter at jeg har fått mensen er det litt slim! Håper på en liten baby til.

Svar:
Svar: Hei Monica. Så flott at du er klar for et nytt barn. Dere var nok svært heldig som fikk full klaff på første forsøk. Det er ikke uvanlig at det kan gå opp til et år fra man aktivt går inn for saken til man blir gravid.
Det er riktig som du skriver at ikke alle menssykluser har eggløsning, litt avhengig av kvinnens alder. Den enkleste måten å finne ut  om du har eggløsning på er å følge med på slimet ditt(utfloden) Det vil bli blankt og seigt og kan nærmest ”trekkes i tråder” Du kan evt. gå på apoteket å kjøpe en test som ved hjelp av urinen finner ut når du har eggløsning. Noen kvinner har hatt god erfaring med akupunktur og fotsoneterapi. (Dette er nok ikke vitenskapelig undersøkt.) Trekker tiden i langdrag og dere ikke har år å miste p.g.a. alder,  kan det være en ide å ta kontakt med legen for videre opplegg. Håper det lykkes dere snart!
Hilsen Monica