Spørsmål:
Hei. Min kjæreste gikk på p-piller, eller, det sier hun i allefall. Finnes det noen som helst måte å finne ut om hun gjore det? Dette er et spørsmål jeg virkelig trenger svar på! Gleder meg til å bli pappa da! :)

Svar:
Nei det gjør det ikke. Her er det bare kvinnens ord som gjelder.
Du tar opp et viktig spørsmål som jeg alltid presenterer for gutter i ungdom/videregående skole når jeg har undervisning i sex og samliv.
Kvinner har stor makt. De bestemmer faktisk dersom det skjer en uønsket graviditet.
Gutter som ikke verken ønsker eller er klare for å bli far burde tenke mer på dette og kanskje sørge for egen prevensjon!
P-piller har stor sikkerhet, men representerer alltid en fare for brukerfeil (glemt pille) som umiddelbart reduserer sikkerhet.
Sikkerheten sitter med andre ord ikke bare i p-pillene mens også i brukeren av pillene.
Veldig hyggelig og godt å lese at du gleder deg til tross for overraskelsen?
(Håper ikke dette ble sårende for deg. Jeg tillot meg bare å bruke anledningen til å si noe til gutta.)
Det er kjempestas å bli far!
Hilsen Monica.