Spørsmål:
Hei Monica!! Jeg hadde en ganske problemfri naturlig fødsel i november-06. Da 6 uker var gått og jeg skulle undersøkes, synes legen at det var veldig stramt når hun skulle ta inn "åpneren" (jeg kan ikke navnet, men håper du skjønner hva jeg tenker på. Den som man tar inn for å åpne opp ved GU). Jeg synes det var veldig vondt, og hun trodde jeg var anspent, noe jeg ikke var. Alt ellers så fint ut, så vi kunne begynne å ha sex igjen. Men det ble en kjip opplevelse som var meget smertefull. Det er som om den første "muskelringen" i kjeden har krympet og blitt sår. Nå er jo 8 mnd gått og det er blitt noe bedre, men vi må være veldig forsiktige i begynnelsen av samleie og det føles ikke så godt som det engang gjorde. Det vi er litt redde for-for vi har lyst på et barn til- er at det skal skape komplikasjoner ved neste fødsel. Har spurt mange nære venner og famile, men ingen har opplevd eller hørt om dette. Har du noen råd eller anelse om hvorfor dette har oppstått?? På forhånd takk!!! Mvh Moren

Svar:
Det er helt uvanlig å blir trangere og nesten ikke til å forstå på annen måte enn rent muskulær anspenthet.
Du skriver ikke om du fikk en rift/rifter eller ble klippet. I så fall kan arrvev være midre elastisk.
Ved Gu av barselkvinner kan det føles trangt når man setter inne spekulumet om det ikke er brukt nok glidemiddel fordi ammingen gjør slimhinnen tynn og sår. Dette kan være et problem under hele ammeperioden. Det er helt klassisk at man må være forsiktig i starten av samleie. Bruk evt. et glidemiddel på penishode som letter inntrengningen.
Du kan f.eks bruke to fingre å massere åpningen med olje, evt. forsøke å vide den ut litt for å se om dette kan hjelpe.
Jeg vil tro at det hele blir som før igjen etterhvert som tiden går. Jeg kan ikke tro at en ny fødsel vil komplisere det ytterligere. Snarere tvert i mot.
Slapp av og gi deg tid når dere har sex, ikke vent på smerten eller ubehaget , men fokuser på nytelsen.
Lykke til !
Hilsen Monica.