Spørsmål:
Jeg fikk barn for 10 mnd siden, og mensen kom tilbake etter ca 6 mnd. Problemet mitt er at jeg siden da har hatt den mer eller mindre sammenhengende (3-4 dager på, 3-4 dager av, og så på igjen....), -i fire måneder! Det begynner å bli litt slitsomt. Er det helt normalt, eller bør jeg kontakte lege? Når kan jeg forvente å få en normal syklus igjen? (Jeg avsluttet amming for to mnd siden). En liten ting til: nå når jeg ikke ammer lengre vil jeg gå fra minipille til vanlig p-pille. Den må startes på ved første dag i neste menstruasjon... noe jeg ikke har for tiden... Kan det på noen måte være skadelig å bare starte "i dag"?

Svar:
Svar: Hei Tone.
Det hender av og til at mensen blir uregelmessig når den først kommer tilbake etter fødsel. Det første du bør tenke på er om du hadde regelmessig mens tidligere i livet ditt? Noen kvinner har gått på p-piller og hatt regelmessig mens av den grunn. Når mensen kommer tilbake etter fødsel og kanskje er uregelmessig, kan dette faktisk være den ”normale” syklusen. Hvordan stemmer dette for deg?
Det høres ut for meg på det du skriver som om du bruker minipiller nå. Om det stemmer kan det være hele forklaringen på blødningsmønsteret ditt. Det er en av bivirkningene ved minipillene.
Ved p-pillestart kan du starte når som helst, men da er du ikke sikker før etter 8 dagers pille bruk. Starter du i forbindelse med de to første dagen når du har mensen er du sikker fra første pille.
Er du likevel usikker så kan du snakke med legen din om blødningene.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.