Spørsmål:
Hei. Jeg fødte mitt fjerde barn for 7 uker siden. Jeg hverken revnet eller fikk rift under fødselen. Mistet lite blod. Fødselen foreløp normalt, ingen komplikasjoner. Da jordmor skulle undersøke meg under fødselen, syns jeg det var forferdelig vondt. Det er egentlig den samme sårheten/svien som jeg har nå.Også etter at babyen var kommet ut, syns jeg undersøkelsen var vond. Fikk bekkenløsning etter fødsel, som jeg har fremdeles. Følelsen av å være støl nedover lysken, og mellom bena. Dette har blitt litt mindre smertefult de siste ukene. Til tross for null skade, blødde jeg i 6 uker, det var hele tiden lite blod. Kunne stoppe opp i en dag, men om jeg bar litt tungt begynte jeg å blø igjen. Vi startet med samleie for 1 1/2 uke siden. Jeg fikk da smerter under samleie, følelsen av sårhet og svie. Så ille at vi måtte avslutte samleie. Fikk også vondt mellom kjønnsleppene, og opp mot klitoris. Jeg begynte også å blø igjen etter samleie. Vi har igjen prøvd å gjennomføre et samleie, men jeg må hver gang avslutte, pga disse smertene. Hva kan dette være? Kan jeg ha fått en rift som ikke ble oppdaget? Eller kan det være ubalanse i klimaet i underlivet mitt? Jeg tror ikke dette er sopp infeksjon. Vi har brukt olje som glidemiddel. Har også prøvd å bruke kondom, men jeg syns samleiet blir mer smertefult ved å bruke det. Tusen takk for svar

Svar:
Gratulerere med barn nr.4! Så heldig du er som har så mange barn.
Det er ikke uvanlig at kvinner kan føle en slags sårhet/svie i skjeden og oppleve samleie som ubehagelig. Særlig etter fødsel (noen også i svangerskapet)
Etter fødsel og under amming kan slimhinnen i skjeden bli tynn og lettblødende (som kvinner også kan oppleve etter menopuase).
Det kan være lurt å bruke et glidemiddel (kan kjøpes på apotek), men det er like viktig at du er klar for å ta i mot penis.
Det er jo fantastisk at du alt er klar for sex/samleie. Det er et godt utgangspunkt.
Har dere tid og overskudd kan det å tenke litt alternativt være en god måte å komme videre nå.
Deilig kroppsmassasje, mye nærhet og varme, evt. sex uten samleie inntil videre. Bruk fantasien, ha det gøy sammen og glede dere over det som fungerer bra nå.
Lykke til!
Hilsen Monica.