Spørsmål:
Hei, Monica! Jeg er 5 mnd på vei og har noe utflod fra skjeden. Det klør litt også, men ikke ofte. Det hele plager ikke meg så mye. Legen min har aldri undersøkt meg i underlivet etter at jeg ble gravid, men mener at dette er en vanlig soppinfeksjon (candida). Han anbefaler å bruke Canesten. Bør jeg ta den? Finnes det naturlige alternativer som melkesyrer og hvordan skal man bruke disse? På forhånd takk. Hilsen, Olga

Svar:
Svar: Hei Olga!
Det er ikke uvanlig at gravide kan få en soppinfeksjon. Det er imidlertid liten grunn til å  starte behandling for sikkerhets skyld. Siden du ikke er særlig plaget kan du evt. se om det gå over v seg selv, evt. bruke vagitorier (stikkpiller  til skjeden) som du får kjøpt på apoteket. Disse inneholder melkesyrebakterier, og er med på å gjenopprette surt miljø i skjeden. Det følger bruksanvisning med pakken, og du setter inn vagitoriene etter at du har lagt deg om kvelden.
Spiser du mye søtsaker kan det være lurt å droppe det nå. Det anbefales også kokvask på underbukser.
Blir du imidlertid verre, får sterk kløe, utflod og det føles sårt nedentil kan det være nødvendig med en Canesten-kur. Som oftest brukes både salve og en høydosert stikkpille til skjeden. (Salven er reseptfri) Konferer med legen din.
Lykke til videre! Hilsen Monica