Spørsmål:
Tidlig i svangerskapet gjorde det ikke vondt med samleie i det hele tatt. Nå kan det gjøre veldig vondt og kan til tider ikke gjennomføres. Noen ganger hvis vi bare fortsetter, går smerten over, men etter samleie kjennes det ut som magen blir helt hard og det gjør vondt igjen. Jeg er 15 uker på vei.

Svar:
Svar: Hei Linda. Det er ikke uvanlig at magen blir hard ved orgasme. Noen kvinner kan få regelmessige sammentrekninger i livmoren etter orgasme, og da vil magen kjennes hard ut.
Mitt råd til deg er: Prøv om du kan finne ut hva som gjør vondt. Er det smerte eller ubehag?  I tilfelle smerte, hva slags smerte? Hvor sitter de osv.
Er du anspent eller avslappet når dere er sammen? Et alternativ kan være å ha sex uten samleie en stund for å se om du trives bedre med det. Det er viktig at dere som par  prater sammen om tingene. Er du/dere usikre og trenger en prat med en tredjeperson kan dere ta kontakt med jordmor eller lege, evt. bli henvist til en gynekolog.
Jeg har skrevet litt om disse temaene: Den fysiske kjærligheten , Samleie og orgasme i Svangerskapsboken. Kanskje kan det være av interesse. Lykke til videre. Jeg håper dere finner ut av det, og får god hjelp om dere søker det.
Hilsen Monica