Spørsmål:
Har et "lite" problem, som du kanskje kan hjelpe meg med. Jeg vet ikke hvem som er far til barnet! Det er 2 ganger i april jeg kan ha blitt befruktet og det er 13 eller 19 april. Siste mens først dag er jeg ganske sikker på var 6 eller 7 april. Legen ga meg termim 12 januar og TUL sier 19 april. Hvem termin er mest sannsynelig og når har jeg blitt befruktet? Har ikke gått på P-piller. _millia_

Svar:
Svar: Hei Millia.  Forstå godt at dette ikke er så lett for deg, men jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med å få avklart saken her og nå. Det er helt umulig å si noe om hvem som er  barnets far siden det bare er 6 dager mellom ”hvert forsøk”. Man kan aldri vite når eggløsning finner sted. Det er nesten like stor sannsynlighet for at du hadde eggløsning rundt 13 april som rundt 19 april. Først når barnet er født kan man ta en blodprøve av barn og  aktuelle far/fedre.
Med tanke på termindato er det ultralyd termin man bruker selv om kvinner har regelmessig mens. Nå er det likevel bare en dato. Barnet kommer når det er klar for det, og spør aldri etter mens termin/ultralyd termin.
Ønsker deg alt godt fremover.
Hilsen Monica