Spørsmål:
Hei...Jeg er gravid,og 15 uker på vei.I det siste etter sex, så har jeg fåt gult\brun aktig utflod i 1-2 dager..Jeg fødte et barn i uke 25 i august, og døde noen dagar gammel..Jeg ble gravid kort tid etter igjen.Kan det være at det blode å det etter ikke er ferdig, at det kommer ut noe utflod nå så gjør det ?

Svar:
Trist å høre om barnet som du mistet, men fint at du er gravid igjen, og allerede kommet til uke15.
Jeg vil råde deg til å ta dette opp med jordmor/fastlegen du går til kontroll hos. Du bør passes godt på denne gangen! Jeg vil tro at det er tatt prøver av deg for å utelukke en evt. infeksjon, og at utfloden således ikke kan forklares ut fra det. Den har helle ingenting å gjøre med ditt forrige svangerskap.
Siden jeg ikke vet noe om årsaken til at du fødte i uke 25 blir det vanskelig å gi deg gode råd.
Det kan være at du vil få råd om å avstå fra samleie, ialle fall noen uker til. Seksualitet/sex er heldigvis mye mer enn samleie. Jeg vil tro at du/dere med denne vonde opplevelsen blir redd når du får denne utfloden.
Sex uten samleie kan derfor være et godt alternativ nå.
Ønsker deg alt godt videre.
Ta godt vare på deg selv!
Hilsen Monica.