Spørsmål:
Hei! Jeg var gravid for første gang og opplevde spontanabort for en uke siden (i uke 8.) Jeg har nå sluttet å blø og har minimalt med smerter. Kroppen har ordnet opp selv. Jeg og min samboer lurer på hvor lenge vi bør avstå fra samleie, vi vil jo unngå infeksjoner o.l. Hvor lenge bør vi vente med å bli gravid igjen? Jeg ble gravid med en gang når vi sluttet med prevensjon, men desverre gikk det galt. Jeg har også et spørsmål om det med å ha sex i svangerskapet, fordi jeg husker en gang så kom det litt blod etter sex. Bør vi avstå fra samleie i neste svangerskap inntil uke 13 for å minske sjansen for ny SA?

Svar:
Når du ikke blør lenger og heller ikke har utflod som på slutten av mensen er nok såret i livmorslimhinnen grodd. Da er det ikke større infeksjonsfare (enn ellers).
I forhold til hvor lenge man skal vente, vil noen si at du bør ha en mens blødning først, men andre sier at du må selv følge hjertet ditt. Rent psykisk kan det nok være godt og nødvendig for noen å få litt tid, få opplevelsen på avstand, og føle seg klar igjen.
Det er helt ufarlig med sex i svangerskapet der alt ellers er normalt. Det er ikke unormalt å oppleve småblødninger eller spor av blod etter samleie, særlig i starten, men det bør nevense på kontrollen.
Noen par velger å avstå fra samleie til de har passert tiden for spontaborten, og føler seg komfortable med det.
Husk likevel at tidllig aborter oftes er betinget av at noe gikk galt under fosterutviklingen.
Lykke til !
Hilsen Monica.