Spørsmål:
Hei! Jeg lurer på hvor lang tid etter et keisersnitt jeg bør vente med å ha sex? Er snart tre uker siden vi ble foreldre og føler oss klare for å prøve å ha sex igjen. Og hva med prevensjon?

Svar:
Så fint at du også føler deg klar igjen så rast etter barnets fødsel.
Det er ingen grunn til å vente for dere to, men dersom du fortsatt blør(renselse fra såret der morkaken var festet i livmorslimhinnen) betyr det at god hygiene er en nødvendighet.
Med hensyn til prevensjon viser forskning at fullamming gir sikker prevsnjon i 6 mnd. Alle stoler nok ikke på det og ønsker å være helt sikker.
Når dere skal velge prevensjon vil valget være avhengig av hva dere ønsker av sikkerhet .
Hormonspiral og p-piller er det sikreste. P-pillen Cerazette inneholder kun hormonet gestagen og kan brukes når du ammer. Den kan man starte med når man ønsker etter fødsel ( må ikke vente på mens først)
Snakk evt. med jordmor/legen om du har spørsmål om prevsjon.
Lykke til med kjærligheten!
Hilsen Monica.