Spørsmål:
Jeg ble gravid i alder av 17 år 3 mnd etter at jeg og samboeren min ble sammen. Under graviditeten og før jeg ble gravid hadde vi sex veldig ofte, opp til 4 ganger eller mer i uken. Nu e da snart 3 år siden den gang og disse 3 årene har vært tunge, etter at vi fikk vår sønn ble min gubbe helt forandret. Vi har ikkje sex mer en 1 gang i uka og sånn har det vært de siste 3 årene. Han sier at vi har like mye sex, men jeg vet det ikkje er like mye. I tillegg i august 07 nu va han utro mot meg. Kan det være meg som er problemet? Dette går veeeeldig ut over selvtillitten min har ikkje følt meg fin eller fornøyd med meg selv på over 2 år.:( Blir ikkje tilfredstilt som jeg før ble, i tillegg venter vi et barn i mai 08 og e e spent om det bi ennu værre då..? E træng hjelp. Mvh Bekymret dame på 21

Svar:
Jeg forstår at du kan bli usikker og kjenne at det går på selvtilitten løs. Jeg vil råde deg til å ta det opp med jordmor/fastlegen, evt. helsesøster. De kjenner deg/dere, og kan være til god hjelp. Det ville være fint om dere begge kunne komme til samtale, evt. søke et farmilierådgivningskontor for videre hjelp om det trengs.
Du var svært ung da du fikk barn, dere ble raskt gravide etter at dere ble kjærester, og fikk fort ansvar og andre roller som har vært med å prege forholdet. Det er STOR forskjell på å være uforpliktende nyforelsket og å være førstegangs foreldre. Det blir derfor feil å sammenligne og å tenke bakover på hvordan tingene var for å finne ut hvor dere er nå.
Dette handler på ingen måte bare om deg, men om dere!
Utroskap gjør noe med et forhold. Det er derfor viktig å ta tak i hvor dere står i dag og hvordan veien videre skal gå. Mange håper og tror at det man ikke prater om ikke eksisterer som problem i et forhold. Det er IKKE sant.
Det er flott at du tar ansvar for deg selv. Det er en godt start.
Husk at periodevis er parforhold et arbeidsfellesskap. Det er imidlertid viktig å sette av tid til å være kjærester, kunne leke og ha det gøy sammen, og for all del aldri slutte å prate sammen. Dette er nok vel så viktig som antall samleier pr. uke/mnd.
Ønsker dere alt godt!
Hilsen Monica.