Spørsmål:
Hei. Jeg har akkurat blitt gravid igjen etter en spontanabort i uke 6, uten å ha fått igjen mensen.Jeg er nå 6 uker på veg, og lurer på om det kan være skadelig for fosteret å ha sex siden jeg har vært gjennom en spontanabort tidligere. Vi vegrer oss veldig for dette, til tross for at lysten er der. Vi er så redd for å det skal ende i en SA denne gangen også. Er risikoen større når jeg ikke har hatt en mens imellom? Når kan jeg puste mere ut? Er det et bra tegn å komme over den uken man misstet i sist gang?Takk for en hyggelig side forresten.

Svar:
Svar: Kjære deg! Det er dessverre slik at angsten sitter litt hos de fleste som har opplevet en abort. Det kan gjøre det vanskelig å slippe gleden løs når ny graviditet er et faktum og å få normalisert livet.
Samleie kan ikke fremkalle abort. Det kan heller ikke på noen måte skade fosteret. Noen par som har opplevet gjentatte aborter, velger nok å avstå fra samleie til de er over tiden der abortene skjedde. Du har ikke større sjanse for en ny abort selv om du ikke har hatt mens mellom graviditetene.Mange føler nok at det er godt å passere tiden for spontan aborten, og puster litt lettere da.
Mitt råd til deg: Fyll deg opp med gode positive tanker. Gjør ting som gjør deg godt. Lev sundt og vær mye ute i dagslys. Fyll livmoren og det lille nye livet som vokser og gror i deg med masse kjærlighet, og bestem deg for at dette skal gå bra!
Lykke til videre! Hilsen Monica.