Spørsmål:
Jeg er gravid i uke 26 og har de siste ukene vært veldig sår i skjeden, slik at det er vondt med samleie.
Noen dager kommer det også litt hvit utflod fra skjeden. Jeg prøvde Canesten, men det var ikke den store hjelpen akkurat. Har du noen råd? Er det farlig for barnet?

Svar:
Svar: Dette høres ikke godt ut. Dessverre er det slik at mange gravide opplever akkurat som deg å bli sår i skjeden når de er gravide. Noen kvinner får også hevelse i skjeden etter samleie, og opplever det svært ubehagelig.
Årsaken til sårheten kan være at slimhinnen er mer fuktig nå som du er gravid. Hvit utflod som du beskriver er helt normalt i svangerskapet. Mot fødsel kan det bli ganske mye utflod, så mye at noen lurer på om det faktisk er fostervannet som renner litt dråpevis. Du forteller at du har prøvd Canesten som er et middel mot sopp. Har man sopp vil utfloden som oftest bli klumpete og ”osteaktig”, og kvinnene får kløe.
Gode råd: Ikke bruk for trange klær. Trange bukser kan være drepen akkurat nå. Ikke bruk truseinnlegg, og sitter du mesteparten av dagen kan det bli både sårt og ubehagelig i skjeden bare av den grunn. Når du sitter velger du en stilling som gir god blodforsyning til bekkenregionen. Bena over kors og stramme bekkenmuskulatur er ikke tillatt. Med begge føtter godt plantet på gulvet og ryggen godt inn i stolen og vil du kjenne hvordan det åpnes opp ”der nede”. Det er svært behagelig.
Bruk bomullstruser som du kan koke. Ikke bruk såpe, men skylle deg med rennende vann og tørk godt, men forsiktig. Ikke overdriv rensligheten. Nå som vi går mildere tider i møte kan du lufttørke litt uten underbukse hjemme. Noen har hatt glede av en god vannavstøtende sinksalve på kjønnsleppene og i skjedeåpningen.
Dette du beskriver er ikke farlig for barnet. Lykke til videre! Jeg håper du blir bedre.
Hilsen Monica