Spørsmål:
Hei. Da jeg var på den ordinære ultralyd for 3 uker siden (var da uke 18-nå uke 21) fikk jeg vite at jeg har foranliggende morkake som ligger delvis eller helt foran mormunnen. Skal tilbake på kontroll i uke 32. Fikk faktisk ingen beskjed da av gynekologen som utførte ultralyden om å holde oss unna sex. Da jeg for en uke siden var på kontroll hos jordmor på helsestasjonen rådet hun meg å holde meg unna samleie og orgasme. Var hos legen min i går og han mente vi burde prøve å ha så normalt sexliv som mulig, men at vi burde være litt mer forsiktige. Må si jeg er litt frustrert her. Hva er egentlig det beste å anbefale når man er i min situasjon?

Svar:
Jeg forstår at du er frustert over to forskjellige råd. Det er mange problemstillinger det ikke finnes et svar på innenfor dette fagområdet. Kvinner er forskjellige og har ulike svangerskap.
Om du var i uke 32 med samme problemstilling ville jeg støttet jordmorens råd.
Nå er det slik at de fleste morkaker følger med den voksende livmoren og flytter således plass på en måte. Helt unntaksvis blir den liggende helt forliggende, noen ganger dypt festet, men oftest helt greit plassert.
Mitt råd blir derfor at dere bør prøve dere frem.
Det er ikke så mye annet å gjøre om man ikke ønsker å avstå fra samleie. Livmoren din trekker seg natrulig sammen gjennom hele savngerskapet. Jeg kan derfor ikke se den helt store forskjellen mellom det og en orgasme som du evt. også kan oppnå uten samleie.
Du kan evt. be jordmor forklare hva hun bygger sine råd på. Kanskje har hun erfaring som tilsier at det faktisk kan være det beste?
Kvinner som opplever blødning i svangerskapet blir ofte redde og avstår fra samleie. Noen prøver seg imidlertid frem igjen og opplever at det ble med den ene gangen, mens andre opplever gjentagelse og ny blødning.
Håper på det beste for deg/dere.
Hilsen Monica.