Spørsmål:
Hei. Mannen min og jeg ønsker oss veldig ett barn. Problemet vårt er at vi sliter litt med samleie delen. Jeg klarer ikke å ha samleie, det går ikke å få den inn i meg. Annspenner meg veldig. Er det noe vi kan gjøre? Takk for svar

Svar:
Ja det er mye dere kan gjøre. Om du ikke har vært hos fastlegen, gynekolog eller en jordmor om det føles riktigere for deg, bør du gjøre det. En gynekologisk us. vil kunne konstantere om det er en fysisk hindre tilstede.
Dersom alt er normalt og årsaken ligger i mangelfull avslapning kan du selv prøve å bruke en finger eller to til å vide ut skjedeåpningen. Det kan også partneren din hjelpe til med.
Bruke gjerne en glidekrem eller en olje om det føles tørt.
Sædceller kan også bli sprøytet direkte inn i skjeden din uten samleie, men det er kanskje ikke så lett å gjøre disse grepene på egen hånd.
Det er trist for dere som par å ikke kunne gjennomføre et samleie. Jeg håper derer tar tak i utfordringen og riktig unner dere å komme videre i saken.
Ønsker dere alt godt og lykke til videre!
Hilsen Monica.