Spørsmål:
Hei. Jeg er i uke 34 og har fått beskjed om at livmorhalsen min er under 1,5 cm lang etter ultralyd nå nylig. Hatt veldig mye kynnere. Er det OK å ha samleie, eller kan det fremskyve fødselen? Mvh Ida

Svar:
Jeg vil råde deg til å ta problemstillingen opp med de du går til kontroll hos. De kjenner deg, ditt svangerskap og årsaken til at livmorhalsen ble målt med UL.
Om du IKKE ønsker å føde terminen vil jeg kanskje råde deg til å avstå fra samleie inntil uke 38. Da er du på den sikre siden og beøver ikke bebreide deg selv om du går i fødsel før tiden.
Vi tror at prostaglandiner i sæd kan påvirke en moden mormunn. Hvordan din mormunn er vet du kanskje ikke. Den kan også enders raskt i modenhetsgrad.
Lykke til med innspurten!
Hilsen Monica.