Spørsmål:
Hei, Er samboer med en gutt/mann på 32 år...jeg er gravid i 28 uke,og er ikke noe stor selv om jeg har kommet så langt :) Det som bekymrer meg, er at vi har vært sammen i 9 mnd, har hatt bra med sex i starten..etter at jeg ble gravid, noe som vi begge ville veldig gjerne, ja så har det blitt mindre og mindre med sexen fra hans side, noe jeg ikke kan forstå.
Jeg har spurt han mange ganger om hvorfor han ikke har lyst på sex...han sier at han ikke vet hvorfor, han har bare ikke lyst på sex i det heletatt nå..jeg spurte han om det var fordi jeg er gravid, og at kroppen min har forandret seg sånn nå, større mage og bryster..han trodde ikke at det var det, han sa bare at han ikke har lyst på sex nå, at han tenner ikke..dette har såret meg veldig, fordi jeg elsker han og har veldig lyst på han!!
Dette at han ikke har lyst på meg, har fått meg til å ikke like kroppen min slik den er nå..liker ikke at brystene mine har blitt så store og tunge, og at kroppen har forandret seg.. Han sier at han Elsker meg veldig mye og liker å sitte sammen med meg i sofaen og ha det koselig, men viss jeg f.eks tar på hans kjønnsorgan, pufer han bare bort hånden min..og viss jeg sier at jeg har lyst på han, sier han bare at han desverre ikke har noen lyst...
Dette er noe som plager meg veldig, ikke jobber han seg ihjel, ikke er han sliten, ikke gammel heller..rart syns jeg at han bare har mistet helt den seksuelle lysten på meg-det bekymrer meg veldig..hva om han ikke får igjen lysten på å ha sex med meg :( Hva kan dette være tror du? Han er ikke redd for å ha sex med meg fordi jeg er gravid, det har han sagt...han tenner bare ikke på meg nå!! Hilsen ei som "bekymret"

Svar:
Jeg forstår at du føler seg såret og frustrert. Det er ikke så mye du kan gjøre med det annet enn å prøve å forstå og akseptere det som skjer nå.
Det kan hjelpe deg å tenke på hvordan han har det. Kanskje er hans fortvilelse minst like stor som din eller til og med større?
Det er ikke uvanlig at sexlivet endre seg i løpet av svangerskapet. Kvinner og menns behov kan være i utakt.
Når menn velger det bort kan det være flere årsaker til det. Noen forteller at de er redd for å skade fosteret, at det føles helt galt å ha sex med partneren (de kjenner spark og den voksende magen) mens andre ikke vet hva den egentlige årsaken er.
Mens kvinner som mister lysten forventer at menn skal forstå og ta hensyn, blir kvinner ofte helt fortvilet når det skjer med partneren.
Hva er det som gjør at kvinner tar det så personlig og gjør seg selv til et objekt når menn ikke tenner?
Mange opplever at nærheten blir borte når sexlivet endres. Det har ikke skjedd hos dere. Så flott!
Han tilbyr deg sin kjærlighet, er nær og god.
Mitt råd til deg er at du tar utgansgpunkt i alt det som er bra nå og holder fokus på det. Fortell han om det du setter  pris på og vis respekt og forståelse for det han nå opplever. Det vil gjøre han godt og styrke hans selvfølelse.
Dere har kjent hverandre i kort tid. I løpet av denne tiden har det også skjedd svært mye.
Det skjer mye med både kvinner og menn i løpet at et svangerskap. Nye og uventede tanker og følelser kan dukke opp. Ambivalensen kan blir stor og slitsom for noen. Ansvar og den nye livet som foreldre kan ta pusten fra noen og enhver o.s.v.
Det er en stor forberedelsesprosess dere nå gjennomgår.
Jeg håper du kan gjenoppdage kroppen din og være stolt av den voksende magen. Vær bevist på hvilke signaler du ønsker å sende til partneren din.
Ønsker dere en flott vår sammen!
Hilsen Monica.