Spørsmål:
Hei! jeg er 28 uker på vei og lurer litt på en ting.. Jeg og kjæresten min har vel kanskje ett litt spesielt sexliv, det har vi alltid hatt. Det skal være veldig røft og sånn... Er det farlig nå under graviditeten? Vi har prøvd å være forsiktige til nå, men helt ærlig talt, så er det egentlig ikke så veldig behagelig... Med tanke på magen, korsryggen... Alle de plagene vi kan ha i svangerskapet! Men må si jeg får dårlig samvittighet for at jeg ikke "orker å ha sex" nå:( Så prøver jo å "stille opp" så godt jeg kan :)

Svar:
Jeg  forstår hva du skriver. Kan også forstå at du synes det er trist uten nærheten som samleie/sex også er en del av. Synes likevel det er  trist at gravide kvinner fortsatt får dårlig samvittighet for at de ikke "orker å ha sex" og prøver å "stille opp" så godt de kan, også når de til og med ikke har en positiv opplevelse av det hele.
28 uker, stor mage og div. plager. Det burde være den største selvfølge at kvinner selv valgte uten å måtte ha dårlig samvittighet, føler seg presset eller overstrekker seg for å ta vare på/dekke partnerens behov!
Dette burde være tiden da dine behov hadde førsteprioritet.
Hva med massasje av slitne, hovne ben og føtter, rygg og kropp. Bli servert på sengen, oppvartet og tatt vare på. Avlastet med husarbeid og handling o.s.v.  Ligge på armen, bli holdt rundt, få kjærlig omsorg uten forventning om samleie/sex o.s.v. Invitert ut til et godt måltid....................
Gravide gjør en kjempejobb! De bærer frem et nytt liv og trenger selv påfyll, men ikke røff sex.
Hilsen Monica.
Her er noen flere artikler om sex og graviditet, dersom du vil lese mer: